„Ne
azt csináld, amit szeretsz, hanem azt szeresd, amit csinálsz”,
tartja egy kínai mondás. A tanításban szerintem nagyon fontos, hogy meg tudjuk
szerettetni a diákokkal azt, amit csinálnak, és ez nem más, mint a tanulás. Azt
gondolom tanárként talán nem az az elsődleges cél, hogy a saját szaktárgyaimat megszerettessem
diákjaimmal, hanem sokkal inkább az, hogy megmutassam nekik, hogy tanulni,
felfedezni jó és izgalmas. Ha a diákok szeretnek tanulni, kíváncsiak, nyitottak
az új ismeretekre és motiváltak, nagyon sok mindenre képesek lesznek, és ez
tantárgytól független. Én ebben szeretnék segíteni a későbbiekben a
tanítványaimnak, hogy élvezzék a tanulást és érdeklődőek legyenek, hogy
mindenben megtalálják azt, ami érdekli őket, mert hiszek abban, hogy ha jó
helyen keresgélünk, akármiről is legyen szó, rábukkanunk arra, ami az érdeklődésünket
felkelti.

A tanításban azonban nem
csak a mit és miért a fontos, de a hogyan és hol is. A megfelelő környezet
megteremtése elengedhetetlen feltétele egy tanórának. A megfelelő környezet
alatt a barátságos fizikai környezetet értem, de a jó és kellemes légkört is,
ahol minél kevesebb frusztráció terheli a diákokat. Azt gondolom, ezt egy jó
tanár-diák kapcsolattal lehet elérni, ahol a tanár partnerként tekint a
diákokra, de fontos, hogy meg legyen a kölcsönös tisztelet és bizalom is. Ebben
segíthet, ha tudatosítom magamban, hogy a diákokért vagyok, azért, hogy őket
segítsem, és ezt feléjük is közvetítem. Ebben a kommunikációnak nagy szerepe
van.
Tehát a kommunikáció talán
az egyik leghasznosabb kelléke minden tanórának, gondolok itt mind a tanár és a
diákok közötti, de a csak diákok közötti kommunikációra is. Ezért tartom nagyon
jó módszernek a csoportos munkát, legyen szó akár projektmunkáról, akár tervezett
tananyagok feldolgozásáról, vagy problémák, komplex helyzetek megoldásáról. Ez
jelenik meg a konstruktivista pedagógiában is, melynek a projektmunka és az együttműködő
tanulás az alapja. A frontális oktatással szemben a csoportmunka alkalmazásával
megtanulnak együtt dolgozni másokkal, képesek lesznek problémákat megoldani,
továbbá megtanulnak gondolkodni, és önálló produktumokat létrehozni, mely
sikerélményt jelent, és így saját értékességüket is megtapasztalhatják. Továbbá
fontosnak tartom még a szintén konstruktivista alapelvet, hogy használjuk a
diákok korábbi ismereteit, sőt erre építsük az új ismereteket. De mindemellett
szerintem szükség van az egyéni gyakorlásra is további készségek és lépességek
fejlesztése érdekétben, azonban ez a nézet a kognitivista pedagógiához
tartozik. Hogy melyik módszert mikor használjuk inkább, az függ a diákoktól,
különböző osztályoktól, és az adott tananyagtól is, ezért nem szabad semmilyen
módszert eleve elvetnünk, pl. a frontális oktatást, mert bármikor szükségünk
lehet rá.
A digitális technika nagy segítségére lehet a tanárnak is, de a diákoknak is mindenféle feladatban, projektmunkában. Segítheti a diákok kreativitását, rengeteg ismeretanyaghoz juthatnak és nagyon sokféle ötlet megvalósítására is lehetőségük nyílik. A tanárokat pedig pl. a szemléltetésben és a változatosabb feladatok készítésében segítheti. Azonban megfontoltan kell alkalmazni a technikai eszközöket, hiszen nem mindig segítik a tanulást.
Azonban hatékonyan
használhatjuk az értékelésre. A szöveges értékelést követendőnek tartom, mert
sokkal többet ki tudunk vele fejezni a diákoknak és a szülőknek is, mint csupán
egy jeggyel a naplóban. Az értékelésben a legfontosabbnak azt tartom, ha valós
képet mutatunk a tanulóknak a fejlődésükről, illetve ha dicsérjük őket. A
dicséretet azért tartom fontosnak, mert szerintem az nagy motiváló erő és a
tanuláshoz szükség van motivációra. A formatív értékeléssel értek tehát egyet, vagyis
az eredményelemzés legyen részletes és gyakori, így törekedve a tanulási
folyamat nyomon követésére. A formatív mellett, azonban szükség lehet a szummatív
értékelésre is, de ennek a helye az oktatási folyamat végén van. Például egy
témakör lezárásakor, vagy a félév végén, amikor a megszerzett tudást és annak
eredményességét szeretnénk értékelni. Tehát egy folyamat közben a formatív, a
folyamat lezárásakor a szummatív értékelés a megfelelőbb szerintem.
Összességében
tanárnak lenni szerintem az egyik legszebb hivatás, de emellett talán az egyik
legnehezebb is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése